Una de les gràcies de viure i estar en contacte amb la natura, en aquest clima, és que quan al final de l’estiu, després de tanta sequedat i calor, quan sembla que ja no plourà mai més, ens hem acostumat a veure-ho tot marró i ja estem avorrits de cels serens, observem com amb la caiguda d’alguna pluja més sostinguda que un mer xàfec i una baixada de les temperatures, tornen a néixer punts verds fins i tot en els llocs aparentment més inhòspits i castigats.
Són les plantes (principalment aquestes “maleïdes” i “males herbes“) que ens aniran acompanyant durant la tardor, hivern i primavera abans de tornar a fer una escampada massiva de llavors per assegurar-se de les properes generacions. A part d’oferir-nos un paisatge més verd i viu, hem de pensar que aquestes plantes lluitadores estan fent de tot per a protegir, restaurar i enriquir un terra, que moltes vegades està en mal estat gràcies a nosaltres, i que veiem (o no) cada dia, ja que sol ser a les vores dels camins i carreteres que emprem diàriament.
Evidentment les plantes que hem plantat i cuidat, sigui al verger o sigui a l’hort, també agraeixen molt aquesta transició cap a la tardor, fent brots nous en el cas dels arbres, o rebrotant de nou per la següent temporada després d’haver “estiuejat” amb tota la seva energia emmagatzemada a l’arrel, com ara la carxofera.
A més, és un moment de l’any on es pot tenir alguna sorpresa bonica quan una planta o arbre que ja semblava moribund demostra que d’alguna manera ha sabut resistir i dóna una alegria quan inexplicablement aconsegueix redespertar-se.
Actualment, amb temperatures mitjanes cada vegada més altes, i pluges aparentment cada vegada més escasses, pot tenir encara més sentit plantejar-se un model de “bosc d’aliments” basat en plantes perennes capaces d’aguantar aquests extrems. En tot cas gaudim i aprofitem dels propers mesos, abans que torni a venir una nova canícula allargassada.
LES COLLITES DE SETEMBRE AL VERGER
| FULLES COMESTIBLES |
| Agastache foeniculum |
| Agastache rugosa |
| Allium fistulosum |
| aloc |
| blet blanc |
| Bunias orientalis |
| campanetes (Campanula spp.) |
| cebollí |
| crèspol |
| Houttuynia cordata |
| malví (Althaea officinalis) |
| menta |
| Monarda citriodora |
| Monarda didyma |
| oxalis |
| Pimpinella saxifraga |
| pixallits |
| Plantago coronopus |
| salada (Atriplex halymus) |
| shiso (Perilla frutescens) |
| tarongina |
| trèvol (div. Espècies) |
| violeta |
| FLORS COMESTIBLES |
| Allium senescens |
| boixac |
| calamenta |
| campanetes (Campanula spp.) |
| crèspol |
| fonoll |
| hissop |
| malva |
| milfulles |
| sajolida |
| Salvia microphylla |
| Yucca glauca |
| FRUITS |
| afartapobres (Phaseolus coccineus) |
| gerds |
| maduixots |
| magranes |
| peres |
| pomes |
| préssecs |
| raïm |
| ARRELS O BULBS |
| Allium fistulosum |
| Onagra |
| «Potato onion» |